فوائد الإدخار والاستثمار في البيتكوين

 فوائد الإدخار والاستثمار في البيتكوين



 البتيكوين هو رهان غير متكافئ اللي هو في عالم الاستثمار بيسموه asymmetric Pet بمعني ان البتكوين موضوع كبير معمول  عشان يغير النظام المالي العالمي  ,

 لو حطيت في مبلغ بسيط  بالنسبالك , أقصي خسارة ممكن تحصل محدودة لو السعر قل و بعت , بس في المقابل لو البتكوين كمل و نجح فالعائد هيبقي كبير جدا جدا  و ملوش حدود  , فالموضوع يستاهل .  

- البتكوين هيحمي فلوسك من التضخم علي المدي البعيد 

مش محتاجة حسبة كلنا عارفين , الفلوس الحكومية قيمتها بتقل كل يوم و هتفضل كده طول العمر لانها مصممة لكده أصلا , الفلوس الحكومية كل يوم بيطبع منها مليارات و غير محدودة , و البتكوين محدود في العدد هما 21 مليون فقط ,

 صحيح ان الاستثمار في مشروع مثلا هيحمي فلوسك , لكن مش كل الناس عند المبالغ أو الوقت  للاستثمار , البتكوين ببساطة يعتبر حساب ادخار لفلوسك  لكن بعيدا عن التضخم . 

- البتكوين هو مستقبل الفلوس , بدل ما تقاوم التغير و تخاف من المستقبل , حاول تعرف عنه  قبل غيرك و تستفيد من كون سبقت . 

-  البتيكوين هو فعليا عملية تصويت بالمال , فلوسك في النظام  البنكي هي  موافقة علي النظام المالي الموجود لما تحول قيمة مدخراتك بعيد عن السياسيين أنت بتختار تصوت ضدهم  , البتكوين بيسحب القيمة من البنوك المركزي .

عمرك فكرت في الفلوس علي أنها شكل من أشكال الطاقة , زي الطاقة الكهربائية أو الطاقة الحرارية ؟

 ساتوشي فكر ان الفلوس طاقة مالية . 

" ينص القانون الأول للديناميكا الحرارية علي أن الطاقة لا تفني و لا تستحدث من عدم و لكن يمكنها فقط التحول من احدي الأشكال الي الأخري "

الكون لا يوجد به نقص في الطاقة في كل مصادرها , فا كل ذرات الكون و كل مكان في الكون به طاقة و لكن المشكلة دائما في صعوبة الاستخراج أو النقل و التكلفة . هناك ملايين من الكيلومترات مثلا في المحيطات ممكن استغلالها لتحويل طاقة الرياح الي كهربائية و لكن دائما ما تكون المعضلة في وجود مصادر الطاقة بعيدا عن مراكز تكتل السكان و التكلفة الرهيبة في تخزين و نقل الطاقة لمسافات طويلة , و غالبا تفقد أكثر من نصف الطاقة في النقل نفسه . 

دولة مثل ايسلندا فيها براكين و طاقة بخارية غير مستغلة  تأتي من تسخين الحمم البركانية للمياة الجوفية . و لكن مصدر الطاقة بعيدة مئات الكيلومترات عن السكان , هنا تأتي عملية تعدين البتكوين كحل سحري في  استغلال مصادر الطاقة الرخيصة الغير مستغلة لتعدين البيتكوين . لأول مرة في التاريخ البشري نملك الأن وسيلة لبيع الكهربا بغض النظر عن موقعها الجغرافي ! تتحول الطاقة البخارية في ايسلندا الي طاقة مالية علي الشبكة ( بتكوين ) , و اللي يتم تحويله ثانيا الي كهربا عن طريق استخدامه ل شراء  الوقود الازم لمحطات الكهرباء في المدن السكنية . 

 عملية التعدين  تعتبر حل سحري لنقل قيمة الكهربا عبر الزمان و المكان , تخيل الالاف من مصادر الطاقة حول العالم و تأثير ذلك علي سوق الطاقة في العالم . 

إرسال تعليق

0 تعليقات