كيف تجمع البيتكوين بين فوائد الدفع كاش أو الدفع الرقمي

 كيف تجمع البيتكوين بين فوائد الدفع كاش أو الدفع الرقمي



حضرتك بتحب تدفع كاش ولا ديجيتال ؟؟ 

كلمتين يبانوا عكس بعض , لأن مترسخ في ذهننا ان الكاش يعني الفلوس الورق  , أما الديجيتال فهي الفلوس اللي بنستخدمها عشان ندفع بالفيزا أو أونلاين. 

طيب لو فكرنا ايه هي مميزات الكاش ؟

 - الكاش فوري و نهائي التسوية يعني لما تاخد ورقة فلوس من حد مقابل خدمة كده خلاص محدش يقدر ياخدها منك تاني , مش مستني سيستم يأكد أو يسمع .

 - الكاش مفيهوش أي رسوم تحويل زي الطرق التانية الديجيتال , ماستركارد مثلا بتاخد 3 % علي كل حاجة بتشتريها أونلاين 

- الكاش  أنت فقط اللي متحكم فيه مش معتمد علي أي وسيط  ممكن يعطلك زي البنك و أعتقد ناس كتير اتعرضت لمواقف بايخة تبقي مش عارفة تحول فلوسها لبلد معينة أو بطاقتها مقفولة أو غيره كتير .  

- الكاش كمان في خصوصية كويسة أنك مش مضطر تكشف عن هويتك و أنت بتدفع , عكس الدفع الديجيتال كل حاجة متسجلة باسم عند البنك. 

طيب ايه هي الميزات بقا اللي في الديجيتال ؟

 -الدفع عبر المسافات و الحدود , يعني أنت مصر تقدر في 5 دقايق تدفع فلوس ل شركة نتفليكس في أمريكا عشان تشترك , مش محتاج تسافر تديهم كاش ! 

- الديجيتال أكثر أمانا من الكاش , لأن  الكاش لو اتسرق منك محدش يقدر يعملك حاجة خلاص , لكن كارت الفيزا لو اتسرق منك ممكن تتصل بالبنك توقفه .

- الديجيتال كمان بيوفر كتير في الفكة و الكسور , لكن الكاش اللي دايما محتاج تطرح و تجمع و تدورعلي فكة مناسبة للرقم اللي هتدفعه بالظبط . 

- الديجيتال كمان غير قابل للإتلاف , لكن الورق الكاش ممكن يتبل أو يتحرق أو يتقطع .

 

 الابتكار و العبقرية الحقيقية في البيتكوين يظهر  في أنه عملت اللي كنا متخيلين في يوم انه مستحيل , و جمع الحلو من هنا علي الحلو من هنا. البتكوين فيه مميزات الكاش من غير عيوبه و في نفس الوقت في مميزات الديجيتال من غير عيوبه !

 عشان كده اتسمي البتكوين بالديجيتال كاش  Digital Cash 

إرسال تعليق

0 تعليقات