كيفية الظهور في الـ Featured Snippets فى جوجل




كتب : ‎Ahmed Ebrahim




ما هى الـ Featured Snippets ؟

الموضوع بدأ فى 2014 لما بينج وجوجل كانو عاوزين يسهلو موضوع البحث على الشخص الى بيبحث عن حاجة سريعة أو بيسأل سؤال أو بيعمل بحث صوتى


وجدوان أحسن طريقة من خلال Featured Snippets ودى بتكون على شكل بوكس بيظهرلك فى البحث لما بتبحث عن حاجة معينة زى ما موجود فى الصورة .





فبكدا الشخص ممكن يلاقى اجابة للحاجة الى بيستفسر عنها أو جزء منها قبل ما يدخل الموقع بتاعك والبوكس دى ممكن تكون على شكل نقاط او وصف مختصر او فيديو او جدول



طيب أقدر أحصل على كام % من عدد الزوار من خلال الFeatured Snippets ؟


تعالو كدا نعرف النتايج فى جوجل بتحصل على نسبة اية من عدد الزوار


النتيجة الأولى بتحصل على 32% من الزوار

النتيجة التانية بتحصل على 17% من الزوار

النتيجة التالتة بتحصل على 11.4% من الزوار

والFeatured Snippets بتحصل على 17,2% من الزوار

يبقى تخيل كدا لو انت موقعك ظاهر بكلمة معينة نتيجة تالتة وبتحصل على 11.4% من الزوار وكمان ظاهر بنفس الكلمة فى Featured Snippets وبكدا معاك كمان 17.2% من الزوار

يبقى انت كدا بيدخلك 28.6% من الزوار الى داخلين جوجل يعنى قربت جدا جدا من صاحب النتيجة الأولى

طيب هل لازم أكون نتيجة أولى علشان ابقى فى ال Featured Snippets ؟

لا مش لازم خالص . مفيش تصريح رسمى من جوجل بيتكلم بخصوص النقطة دى وجوجل سايباها عايمة لاكن فى تقرير نشرة موقع Ahrefs بيقول انك 99.2% من الناس الى بتظهر فى الFeatured Snippets بيكونو موجودين فى أول 5 نتايج فى جوجل


يعنى بأختصار انت لو مش ظاهر بكلمات موقع فى ال Featured Snippets فانت بتضيع من ايدك كنز زوار حرفيا تقدر من خلالة تزود زوار موقع بنسبة 17.2% وشوف دولت هيفرقو معاك اية فى النتايج دة غير ان الناس لى بتظهر فى ال Featured Snippets بيكون عندهم فرصة أكبر انهم يبقو نتيجة رقم واحد فى الكلمة دى



 أنواع ال Featured Snippets الى ممكن تظهر بيها فى جوجل

قبل ما نتكلم عن الأنواع عايزين بس نعرف كام حاجة مهمة الأول:

1- ال Featured Snippets مش هيا ال Rich Answer
ال Rich Answers دى عبارة عن اجابات لحظية عن حاجة معينة دون الحاجة للرجوع لموقع . يعنى الاجابة دى جوجل بتظهرهالك بدون ما تشير لموقع معين . وغالبا بتكون إجابات لأسئلة حقيقية لا يمكن انكارها او الاختلاف فيها

زى مثلا : ما هى مساحة كوكب الأرض؟
ودة موجود فى الصورة لما بحثنا عن السؤال دة ظهرلنا نتيجة جوجلة دون الإشارة لموقع معين



2- ال Featured Snippets مش هيا ال Rich Snippets
ال Rich Snippets دة نوع من أنواع سكيمات المواقع تستخدم غالبا لأظهار ريفيوهات الفنادق وأسعار الغرف وعدد نجوم الفندق
زى مثلا : فندق رمسيس هيلتون
ودة موجود فى الصورة رقم 2 لما بحثنا عن الفندق ظهرلنا بشكل Rich Snippets





طب هيا اية أنواع ال Featured Snippets

ال Featured Snippets ليها 3 أنواع رئيسين وهما كالأتى:

1- ال Paragraph Snippets ودة بيمثل حوالى 81% من نسبة ال Snippets الموجودة فى جوجل
ودة بيكون فى هيئة اجابة لسؤال معين بس فى هيئة paragraph او قطعة صغيرة
ودة غالبا بيظهر لما شخص بيسأل سؤال فى جوجل فجوجل بتروح تجيب قطعة من المقالة وتظهرها فى هيئة Snippet وتظهرها كنتيجة أولى
زى مثلا: ما هى صفات برج الدلو
لما بحثنا بالسؤال دة ظهرلنا نتيجة موقع موضوع ودة موجود فى صورة رقم 3



2- ال List Snippets ودة بيمثل حوالى 10,77% من نسبة ال Snippets الموجودة فى جوجل
ودة بيكون فى هيئة اجابة لسؤال معين بس فى هيئة نقط وخطوات وغالبنا ال List Snippets بتكون وصفة لعمل طبخة او خطوات لحل مشكلة
زى مثلا : كيفية عمل ايميل هوتميل
لما بحثنا بالسؤال دة ظهرلنا نتيجة موقع موضوع ودة موجود فى صورة رقم 4



3- ال Table Snippets ودة بمثل حوالى 7.28% من نسبة ال Snippets الموجودة فى جوجل
ودة بيكون اجابة لسؤال معين فى هيئة جدول ومقارنة وغالبا ال Table Snippets بتكون مقارنة بين أسعار براندات زى سيارات او تليفونات
زى مثلا: 2019 car sales by brand

لما بحثنا عن أسعار السيارات فى 2019 بأسم البراند ظهرلنا بداية جدول عاملة موقع goodcarbadcar ودة موجود فى الصورة رقم 5



ولو عاوز أكمل الجدول لازم أدخل للموقع علشان أشوف جميع البرندات وأسعارها ودة موجود فى الصورة رقم 6








اولا : ازاى تعرف الكلمات الى المنافس بتاعك مستحوذ من خلالها على النتيجة 0 وازاى ناخد من الكلمات دى 


1- هنجيب موقع المنافس وليكن مثلا موقع موضوع وهنستخدم أداة Ahrefs 

هنشوف ال Organic Keywords الى الموقع ماسكها زى الصورة رقم 1




2- الموقع ظاهر ب 757 ألف كلمة فى جوجل فى مصر 
هنعمل فلترة للنتائج بناء على الكلمات الى الموقع ظاهر بيها نتيجة 0 فقط زى ما موجود فى الصورة رقم 2


3- بعد عمل الفلترة هنلاقى نتايج الموقع الى الموقع مرتب فيها فى نتيجة 0 من خلال ال Featured Snippets 
الموقع مرتب فى 3000 كلمة زى ما موجود فى الصورة رقم 3 ولو بحثنا بأى كى ورد من الموجودين فى الصورة هتلاقى الموقع ظاهر معانا نتيجة 0



مثال اخدنا أول نتيجة معانا فى Ahrefs وهيا كى ورد (حذف الفيس) لقينا الكلمة دى زى ما موجود فى الصورة رقم 4 موضحلى اية نوع ال Featured Snippets الى الموقع ظاهر بيها من خلال الكلمة دة واية الرابط الى بنبعت علية



4- لو اخدنا الكلمة (حذف الفيس) وبحثنا بيها على جوجل هنلاقى فعلا الموقع ظاهر نتيجة رقم 0 من خلالها زى ما موجود فى الصورة رقم 5





ثانيا: معرفة ال Featured Snippets الى مستحوذ عليها المواقع التانية من خلال كلمة دلالية 


1- هنجيب كلمة دلالية عاوزين نعمل عنها موضوع وعاوزين نعرف الكى ورد ومشتقاتها ماسكين اية بالظبط بال Featured Snippets

2- هنختار كلمة (أيفون) وهنستخدم أداة Ahrefs وهنبحث بالكى ورد دى ونشوف نتائجها فى مصر زى ما موجود فى صورة رقم 6



3-هنختار Phrase Match زى ما موجود فى صورة رقم 7




4- هنعمل فلترة للنتايج بناء على النتايج الى ظاهرة فى Featured Snippets فقط زى ما موجود فى صورة رقم 8




هنلاقى فى 71 نتيجة الكلمة دى ظاهرة بيها نتيجة 0 فى جوجل زى ما موجود فى صورة رقم 9



5- هنختار اى كى ورد منهم ونبحث عنها فى جوجل نشوف ماسكة اية وليكن مثلا كى ورد (اسعار ايفون 6 بلس فى مصر) زى ما موجود فى صورة رقم 10



هنلاقى موقع Mobizil ماسك الكى ورد دى نتيجة 0 باستخدام ال Featured Snippets

وبكدا هتقدر تختار كلمات دلالية احتمالية ظهورها فى ال Featured Snippets عالية جدا ولو اشتغلت عليها وقدمت محتوى أفضل وهيئت الكلمات دى لل Featured Snippets هتقدر تستحوز على النتيجة رقم 0




كيفية الحصول على المركز رقم 0 فى جوجل



1-استخدام الأسئلة والأجوبة فى المقالة

طبقا لدراسة عملها موقع MOZ بعد تحليل أكتر من مليون موقع وجدو ان الأسئلة والأجوبة بتمثل أكتر من 80% من ال Featured Snippets الموجودة على الأنترنت

دة ليك الدراسة:


وزى ما موجود فى الصورة رقم واحد هتشوف اية نوعية الأسئلة الى بتمثل نسبة كبيرة من ال Featured Snippets




وهنلاقى ان السؤال لما يبدأ بكلمة Which بيحصل على نسبة 16% من ال Featured Snippets

زى مثلا which cloud should i use ودة هتلاقية فى صورة رقم 2 لما بحثنا بالسؤال دة



طيب ازاى أقدر اعرف الأسئلة الى الناس بتسألها عن الكى ورد الى انا مستهدفها

وليكن مثلا احنا هنستهدف كلمة (سامسونج) وعاوزين نعرف الأسئلة الى الناس بتسألها عن الكلمة دى

هنستخدم هنا اداة Ahrefs وهنروح نبحث بالكى ورد دى زى ما موجودى فى صورة رقم 3



هنختار نوعية الكى وردس Questions , هنلاقى كل الأسئلة الى ممكن تتسأل عن كلمة سامسونج زى ما موجود فى صورة رقم 4



هنختار سؤال من ضمن الأسئلة وليكن (كيفية نقل الملفات من الكمبيوتر الى موبايل سامسونج) وهنبحث بية كدا فى جوجل وهنلاقية بافعل ان السؤال دة ظاهر نتيجة 0 لأى حد بيبحث بية ومتربع على عرش ال Featured Snippets زى ما موجود فى صورة رقم 5



طيب المفروض نعمل اية دلوقتى . هنجيب كل الأسئلة الى بتتسأل عن الكى ورد الى احنا مستهدفينها وليكن مثلا نجمع 10 أسئلة كويسين عليهم بحث ونعمل بيهم ملف ونأجب اجابة واضحة ومحددة على كل سؤال

وهنكتب المقالة بتاعتنا عادى جدا بس فى المقالة هنضيف فقرات فيها عبارة عن H2 للسؤال و Paragraph للأجابة وهكذا نضيف ال 10 أسئلة أو اكتر فى المقالة على حسب الكلمات الى انت مستهدفها

2- استخدم وقسم مقالك على طريقة الفقرات , عنوان كل فقرة هيبقى H2 وتوضيع الفقرة دى هتبقى Paragaph ودة هيديك فرصة كبيرة جدا انك تظهر بالفقرات دى Featured Snippets

3- استخدم نقط للاجابة على الفقرات ودة الى موجود فى الصورة رقم 5 لما كتبنا على جوجل (كيفية نقل الملفات من الكمبيوتر الى موبايل سامسونج) لقينا البوست طالعلنا فى هيئة نقط ودة هنشوفة فى صورة رقم 6 لما فتحنا المقالة دى لقينا الموقع مقسم الأجابة على هيئة نقاط




4- استخد جداول فى الفقرات وانت بتعمل مقارنات وليكن مقارنة بيت تليفونات او سيارات أو اى مقارنة .

وأخيرا المحتوى العربى فقير جدا فى موضوع ال Featured Snippets وسهل جدا انك تظهر بكلمات كتير جدا فى النتيجة رقم 0 لو طبقت بس الى قلنا علية قبل كدا


إرسال تعليق

0 تعليقات