كيف تختبر اعلانك قبل عمل حملة اعلانية على الفيسبوك
كتب
Ahmed Selim
المنشور النهاردة هو عن التسويق من خلال المشاعر
الخوف
الحب
التفاخر
الذنب
الطمع
وهنبداء بالعجوز القوي اقوي المشاعر عند البشر علي الاطلاق وهو الخوف والشعور ده يا شباب يفقد الشخص اتزانه وعقله وان ضغط علي الوتر الحساس في الوقت المناسب وبالطريقة المناسبة انت فعليا امتلكت الشخص ده
بس في ملاحظات لازم اقولها قبل ما ابداء
اياك ان تستخدم هذا الاسلوب بطريقة قذرة
ومش معني انك هتستخدم الخوف يبقي لازم تكون كداب
خوف العميل في اتجاه مصلحته
لاتروج لمنتجات غير جيدة عند استخدامك التسويق بالخوف
وفي الاخير عندما تنشئ الحملة لازم يكون ضميرك مرتاح
طيب نبداء
اولا انا اخترت الشريحة دي بناء علي كثرتهم وكثرة العروض الموجهة اليهم
وهي شريحة اصحاب الزيادة في الوزن واخترت اني اعمل التيست علي دولة مصر
والغرض من التيست اني اعرف مين اكتر ناس هتستجيب لشعور الخوف
وانا في الغالب لا ابداء في شئ والا جمعت كل المعلومات الممكنة عنه وانا مش هدخلكم في تفاصيل هحاول علي قدر الامكان اني اديكم الخلاصة
السؤال الاول : ايه هو اكتر حاجة بيخافو منها اصحاب زيادة الوزن
الاجابة : الامراض
السؤال التاني: ايه اكتر الامراض التي تصيب اصحاب زيادة الوزن
الاجابة 50 مرض
السؤال الثالث
ايه اكتر الامراض انتشار وشهرة وخطورة بين هذه الامراض
الاجابة مرض السكر
وبعدها بدات البحث عن مرض السكر وخرجت بمعلومات مذهلة ربما يكون ده مش مكانها
طيب ايه الصورة الي ممكن تكون مناسبة لاستخدمها في التيست
صورة الانسولين
نبداء نعرف مين اكتر ناس هتستجيب لهذا النوع من الخوف "النقطة دي مهمة جدا"
حطيت البنر الي انته شايفنه ده
وحطيت نص الاعلان 5 نصائح لتفادي مرض السكر وكتبت النصائح وعملت حملة اعلانية
طبعا الحملة الاعلانية كانت توعوية مش بيع ولا حاجة وزي ما قولت الغرض منها معرفة اكثر الناس المستجبين لنوع التسويق ده
النتائج
مصاريف الحملة حوالي 5 دولار فقط
الشريحة الاكثر استجابة
الجنس: النساء
الفئة العمرية: 35- 45
المدن القاهرة والجيزة واسكندرية وده طبيعي لان المدن دي الاكبر في مصر
المهم خرجنا بنتيجة قوية جدا انك لو هتستخدم التسويق بالخوف لمرضي السمنة استخدم التخويف من مرض السكر ووجه حملتك للنساء من عمر 35-45 وطبعا دي لدولة مصر بس لازم في كل دولة تعمل تست الاول
انت دلوقتي قدامك دراسة حالة ازاي تستخدم الخوف وازاي تستخرج الشريحة المستهدفة بس في رجاء متسخدموش الاسلوب ده لبيع منتجات كاذبة او غير صحية
استخدمه في منتج قوي وصحي وياريت يكون حاجات رياضية علشان تفيد العميل وعلشان ربنا يباركلك في رزقك
0 تعليقات