كيف تسرق انتباه اى شخص بطريقة علمية




كتب

مصطفى عبد الصبور


في واحد اسمه Apollo Robbins
متخصص في العقل البشري بيتكلم ف فيديو من فيدوهات www.TED.com العظيمة عن ان بسهولة تقدر تسرق الانتباه بتاع اي شخص 
تقدر تسرق تركيزه و اهتمامه .. و جاب واحد ع المسرح و قلّبه ف كل اللي معاه قدام عيون الناس كلها و محدش خد باله , ابقوا شوفوه ----> https://www.ted.com/…/apollo_robbins_the_art_of_misdirectio…



احنا بقينا بيتنصب علينا بكل الطرق .. احنا حرفيا فران تجارب 
بقوا يستغلوا دراسات علم النفس في انهم ازاي يخرجوا كل اللي ف جيبك 
سواء بقى بإنهم يطلعولك اي منتج عايزين يبيعوه ف هيئة صانع السعادة 
ركز كدة ف كل الاعلانات ... هتلاقيهم مش شغالين على عقلك الواعي بتاتا ... كله ع العقل الباطن 
كله عن ازاي يربطلك السلعة بتاعته بالسعادة .. ناس تقولك ‫#‏افرح‬ و ناس ‫#‏يلا‬ و ناس بتلعب ع الرفاهية .. حاجات كتير جدا مفادها اننا فئران تجارب .



هما مش غلطانين اطلااااااقا ف انهم يبيعوا منتجاتهم .. لكن حرفيا انت اللي غلطان انك تبقى ساذج و يتضحك عليك بسهولة ... بداية من المشروبات الغازية اللي ملهاش اي 30 لازمة في الحياة ‫#‏حرفيًا‬ و استغلال مدلول الالوان سواء في السعادة او حتى الجوع ( زي مثلا انك نادرا ما تلاقي اي محل اكل مفيهوش اللون الاحمر او البرتقالي لدلالتهم او لاثارتهم حاسة الجوع عند الانسان )
الى أكبر خدعة في تاريخ التسويق من وجهة نظري ( البراند ) .. 
إمبارح روحت أجيب بنطلون صغير لا يتعدي متر او متر ونص قماش من براند معين ( مش عشان براند والله هو كنا بندور بس ) سعر البنطلون تقريبا 250 ج .
أنا ممكن اقبل ده نوعا ما ف الشبابي .. لكن الاطفال فعلا ميستحقش كدة .. فعلا كـ مادة مستحيل يبقى بالسعر المبالغ فيه ده .. و اما بقول للبياع طب ليه السعر ده .. انا كنت لسة ف مكان قبل و كان اقل سعرا بكتير .. قالي ( تلاقيه مش براند يا فندم ) قلتله لا براند تاني X ( قالي بس ده مش برانج كبير ) .... بيبعولنا باسم البراند مش بالمادة نفسها .



فـ بالله عليك قبل اي حاجة .. شغل دماغك و اسأل ليـــــــــــــــــــــه ؟؟؟؟؟؟!!!!!!
لاتكن إمّعة , إن أحسن الناس أحسنت و إن أساء الناس أسأت

إرسال تعليق

0 تعليقات