نظام الـ Linux يقهر الويندوز



نظام الـ Linux يقهر الويندوز 




Mahmoud Mahdaly

ماذا لو حد قال لك إن هذه الغرفة الصغيرة هي مركز واحدة من أكبر شركات العالم وأكبر منافس لشركة Microsoft وApple والشركة إللي أنتجت النظام إللي بيشتغل عليه الAndroid وأنتجت النظام إللي بيشتغل عليه %90 من أقوى الكمبيوترات في العالم (الsuper computers) وجزء كبير جدًا من الإنترنت وأكبر 5 شركات للإستضافة الإنترنتية، بل وشركة Google وFacebook بتستخدمه كنظام تشغيلها الأساسي وتبني عليها منتجاتها. وإن هذا الرجل الأبهة هو إللي بدأ كل هذه العظمة وكان ومازال المحور الأساسي في إستكمال هذه الأسطورة، ممكن إستغرابك يوصل لمستويات غير مسبوقة، ولكنها الحقيقة.
.
قابل لاينوس تورفالدز Linus Torvalds، مبرمج فنلندي عبقري مولود سنة 1969 كان من صغره بارع في البرمجة والرياضيات وأي حاجة متعلقة بالعلوم، في فترة شبابه (أواخر الثمامنينات والتسعينات) كان الكمبيوترات الشخصية (الPC) في حداثة عهدها وكانت شركة ميكروسوفت في عز قوتها بسبب سيطرة الWindows على الغالبية الساحقة من كمبيوترات العالم، قبل إختراع الWindows الكمبيوترات كانت كل واحد فيها بيشتغل بنظام وطريقة خاصة بيه، ولكن الWindows (ومن قبله الDOS) وحد الكمبيوترات تحت راية واحدة، ولكن Linus Torvalds في أواخر التمانينات كان Linus Torvalds بيستخدم أحد هذه الكمبيوترات الشخصية وقرر إن فيه شيء ما مش عاجبه في نظام الWindows أو أشياء كثيرة الحقيقة ولذلك قرر إنه هيكتب أو يصنع بنفسه بديل عن الWindows ويكون مجاني تمامًا ومن هنا ولدت فكرة الLinux. في البداية هو نفسه ظن أن نظام الLinux لن يكون منافس قوي لميكروسوفت ونظامها كما كان واضح من رسالته الإنترنتية التي اوضح فيها للعالم ماذا ينوي أن يفعل، ولكن تفاجأ بأن آلاف المبرمجين من حول العالم هيساعدوه في مشروعه ويكتبوا برامج مجانية لنظام تشغيله ويعملوا بديل كامل شامل عن نظام الWindows وبسرعة المشروع تضاخم وتعاظم وأصبح حاجة إحترافية ومنافس قوي وجاد جدًا للWindows وهزمه تقريبًا في كل المناطق ما عدا الPC وها هي بعض الحقائق عنه توضح مدى إنتشاره:
.
• الLinux بيشتغل عليه كثير من سيرفرات العالم ويشغل جزء كبير جدًا من الإنترنت وأكبر 5 شركات hosting (مقارنة بواحدة فقط هي التي تعمل بالWindows!)


• الغواصات النووية تستخدم الLinux!

• بورصة نيو يورك أكبر بورصة في العالم تستخدم الLinux.

• أقوى كمبيوترات في العالم %90 منها يعمل على الLinux.

• الAndroid مبني على الLinux مما يعني أن هناك مليارات الأشخاص يوميًا يستخدموه. وأيضــًا الChrome OS مبني على الLinux وأيضــًا كما سبق الذكر هو نظام التشغيل لشركات جوجل وFacebook وكتير من أكبر الشركات.

• كثير من الألعاب والبرامج يتم تطويرها على الLinux ثم يتم نقلهاعلى الWindows أو أي نظام آخر.

• الLinux يشغل أسرع قطارات في العالم (اليابانية.)

• الLinux يتحكم في أذكى إشارات المرور في العالم.

• كثير من أعظم الأفلام يتم تطويرها وعملها على كمبيوترات الLinux مثل Titanic وAvatar ببرامج مجانية عليه.

• المطارات ونظام تحكم الطائرات بيستخدم الLinux للتحكم في الطائرات وهو المسؤول عن نقلك من النقطة أ للنقطة ب بشكل آمن!

• الLinux مجاني تمامًا وجميع البرامج عليه مجانية يا إما بتكلفة بسيطة جدًا لأن دا كان مذهبه الأساسي الذي بني عليه أن يكون نظام تشغيل ومصدر مفتوح للجميع، شيء شبيه لأن يكون مجموعة من الهواة يريدون بناء صواريخ تنافس ناسا وينجحوا في ذلك بإبهار. أي شخص بيدفع أموال على كل برنامج أو منتج بيشتريه وعلى نظام التشغيل والتحديثات الدائمة يقدر يقول لك أد إيه الLinux نعمة وهبة عظيمة للبشرية ستخلد للأبد.

• طبعًا فيه سبب مفهوم جدًا إن الLinux ليه شعبية كبيرة جدًا مع الحكومات والشركات وأكبر الجهات وهو إنك بيبقى معاك المصدر الأصلي ودا بدوره بيخليك تقدر تعدل أفضل بكتير من الWindows وأيضــًا تقدر تعرف إن مفيش حد بيتجسس عليك وآمان أفضل بكتير، وأيضــًا مقاوم للفيروسات أكثر من الWindows بكتير دا غير إنه أخف من الWindows ولا يتطلب تحديث مستمر للhardware كما الWindows وغير كدا كتير. 
.
مش وحش أبدًا على شاب كان عنده 21 سنة بيعمل حاجة كهواية في وقت فراغه وهو حابس نفسه في غرفته! الجميل إنه غير العالم تمامًا مرة أخرى في 2005 بتطويره لنظام لتطوير الsoftware أسمه Git وهو أيضــًا كالLinux مفتوح المصدر وبيجعل المطورين يتشاركوا الملفات وطرق التطوير أسرع وأسهل وأفضل بكتير وبالنسبة لكل المبرمجين عارفين قيمته، ولكن دي قصة لمرة أخرى.







إرسال تعليق

0 تعليقات